Załącznik Nr 1 do zarządzenia Nr 296/2014
Prezydenta Miasta Kielce z dnia 5 sierpnia 2014r.
REGULAMIN
OKREŚLAJĄCY WARUNKI PODRÓŻNYCH ORAZ PRZEWOZU OSÓB I RZECZY W KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ (LOKALNYM TRANSPORCIE ZBIOROWYM) ORGAZNIZOWANEJ PRZEZ ZARZĄD TRANSPORTU MIEJSKIEGO W KIELCACH
I. Postanowienia ogólne
1. Przedmiotem niniejszego Regulaminu jest określenie zasad korzystania przez pasażerów z usług przewozowych w ramach komunikacji miejskiej na terenie Kielc i gmin, z którymi zawarte zostały porozumienia międzygminne w zakresie lokalnego transportu zbiorowego, organizowanych przez jednostkę budżetową Miasta Kielce - Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach.
2. Użyte w Regulaminie pojęcia oznaczają:
- komunikacja miejska - przewozy świadczone na zlecenie ZTM przez Operatorów w ramach regularnych linii komunikacyjnych, zgodnie z podanymi do publicznej wiadomości rozkładami jazdy;
- organizator przewozów - jednostka budżetowa Miasta Kielce, powołana przez Radę Miasta Kielce dla organizacji i zarządzania komunikacją miejską w Kielcach i na terenie gmin objętych porozumieniami międzygminnymi w zakresie lokalnego transportu zbiorowego, zwana dalej Zarządem Transportu Miejskiego lub w skrócie ZTM;
- operator - przewoźnik wykonujący na podstawie umowy zawartej z ZTM usługi przewozowe w zakresie lokalnego transportu zbiorowego (komunikacji miejskiej);
- pojazd - środek transportu wykorzystywany przez Operatora w komunikacji miejskiej, posiadający wszystkie niezbędne dokumenty dopuszczenia do ruchu;
- przewóz - transport osób i zabranych ze sobą rzeczy, wykonywany przez Operatorów na podstawie umowy zawartej z ZTM;
- pasażer - osoba, która zawarła umowę przewozu;
- przystanek komunikacyjny, przystanek - oznakowane właściwymi znakami drogowymi miejsce przeznaczone do wsiadania lub wysiadania pasażerów z pojazdu na danej linii komunikacyjnej;
- dokument przewozu - dokument uprawniający pasażera do przejazdu środkiem komunikacji miejskiej;
- rozkład jazdy - określony na podstawie prawa przewozowego plan, według którego mają się odbywać kursowania pojazdów, podawany do publicznej wiadomości;
- e-karta - elektroniczna karta będąca między innymi nośnikiem biletów komunikacji miejskiej, informacji o uprawnieniach do ulgowych / bezpłatnych przejazdów oraz funkcji płatniczej działającej na zasadzie przedpłaconej karty, tzw. karty prepaid.
3. W sprawach nieokreślonych w niniejszym Regulaminie zastosowanie mają przepisy powszechnie obowiązującego prawa, w szczególności: ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 121 z późn. zm.), ustawa z 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 1173 z późn. zm.), ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 5, poz. 13 z późn. zm.) oraz zarządzenia Prezydenta Miasta Kielce.
II. Zasady korzystania z usług komunikacji miejskiej:
1. Z przejazdów w komunikacji miejskiej można korzystać na następujących zasadach:
- Z usług przewozowych komunikacji miejskiej w Kielcach można korzystać tylko na podstawie dokumentów przewozu, którymi są e-karty lub bilety papierowe z napisem Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach, ZTM Kielce lub ZTM.
- Pasażer jest obowiązany posiadać ważny bilet/e-kartę przez cały okres jazdy i okazywać go na żądanie służbom kontrolnym.
- Podczas kontroli biletów pasażer obowiązany jest okazać bilet/e-kartę i (lub) dokument uprawniający do ulgowego albo bezpłatnego przejazdu.
- Pasażerowi nie wolno odstępować skasowanego biletu innej osobie.
- Po wejściu do pojazdu pasażer obowiązany jest niezwłocznie i bez wezwania skasować bilet za przejazd lub w przypadku biletu elektronicznego należy w momencie wejścia do pojazdu zbliżyć e-kartę do kasownika/czytnika w celu zarejestrowania przejazdu.
- Przy wyjściu należy ponownie zbliżyć e-kartę do kasownika/czytnika w celu wyrejestrowania przejazdu. Wyrejestrowania przejazdu nie wymaga się w przypadku elektronicznych biletów okresowych.
- W przypadku wystąpienia problemów z zarejestrowaniem e-karty w kasowniku należy ponowić próbę w kolejnym kasowniku. Po nieudanych próbach należy uiścić opłatę za przejazd za pomocą biletu papierowego a nieprawidłowości w działaniu e-karty zgłosić w Punkcie Sprzedaży Biletów ZTM.
- Bilet uznaje się za nieważny gdy:
- jest zniszczony,
- jest nie skasowany,
- jest skasowany dwukrotnie,
- jest skasowany nieprawidłowo,
- upłynął termin jego ważności,
- został udostępniony pasażerowi przez innego pasażera.
- E-karta jest nieważna w przypadku gdy:
- jest zniszczona,
- nie zarejestrowana w systemie,
- upłynął termin jej ważności.
- Pasażer, który podczas kontroli nie może okazać ważnego biletu/e-karty za przejazd albo stosownego dokumentu, obowiązany jest do uiszczenia właściwej należności za przejazd i opłaty dodatkowej.
2. Zawarcie umowy przewozu następuje poprzez zajęcie miejsca w pojeździe.
3. Wsiadanie do pojazdów i wysiadanie z pojazdów możliwe jest tylko na przystankach komunikacyjnych lub dworcach.
4. Pojazdy wykorzystywane przez operatora do świadczenia usług przewozowych kursują według rozkładów jazdy umieszczonych na przystankach komunikacyjnych i stronie internetowej organizatora.
5. Przewóz rzeczy i zwierząt może odbywać się na warunkach określonych w przepisach porządkowych obowiązujących w gminnym regularnym przewozie osób.
III. Zasady nabywania biletów i zakres uprawnień, wynikających z poszczególnych rodzajów biletów:
- Wszystkie rodzaje biletów można nabywać w punktach sprzedaży prowadzonych przez Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach.
- Bilety jednorazowe, dobowe i jednogodzinne można nabywać w automatach do sprzedaży biletów a także w innych, ogólnie dostępnych punktach sprzedaży, które zajmują się ich sprzedażą.
- Bilety elektroniczne można doładować w Punktach Sprzedaży Biletów, w automatach do sprzedaży biletów oraz poprzez stronę internetową.
- W przypadku niesprawności automatu do sprzedaży biletów uniemożliwiającej nabycie biletu przez pasażera, bilety jednorazowe można nabywać u kierowcy autobusu za odliczoną gotówkę.
- Bilet jednogodzinny ważny jest przez godzinę (60 minut) od chwili jego skasowania, w przypadku gdy pasażer kontynuuje podróż innym autobusem.
- Bilet dobowy ważny jest przez 24 godziny od momentu jego skasowania.
- W przypadku e-karty obowiązuje tzw. ulga przesiadkowa, gdy pasażer w ciągu 15 minut od wyjścia z pojazdu podejmie podróż inną linią komunikacyjną:
- w przypadku gdy w pierwszym autobusie pasażer przejedzie więcej niż 8 przystanków to w kolejnym pojeździe przy rejestracji przejazdu opłata nie będzie pobierana.
- w przypadku gdy w pierwszym autobusie pasażer przejedzie do 8 przystanków to w kolejnym pojeździe przy rejestracji przejazdu będzie pobrana opłata uzupełniająca
– właściwa dla łącznej liczby przejechanych przystanków w obu przejazdach.
- W celu wydania e-karty wnioskodawca jest zobowiązany zgłosić się do PSB z:
- dokumentem ze zdjęciem potwierdzającym tożsamość wnioskodawcy,
- wypełnionym wnioskiem,
- aktualnym zdjęciem (35x45mm),
- dokumentami potwierdzającymi typ ulgi i czas jej obowiązywania zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Elektroniczne bilety okresowe imienne i na okaziciela – można nabywać na okres 14, 30, 60 i 90 dni od dowolnie wybranego dnia.
- Jeżeli z przyczyn niezależnych od pasażera i przez niego udokumentowanych nie może on korzystać z elektronicznego imiennego biletu okresowego przez okres co najmniej 7 dni, pasażer może otrzymać zwrot części uiszczonej za bilet ceny proporcjonalnie do okresu niemożności korzystania z niego, z tym, że do rozliczenia będzie przyjmowana cena biletu obowiązującego na okres, w którym pasażer korzystał z biletu. Zwrot części uiszczonej za bilet ceny możliwy jest pod warunkiem zgłoszenia się z biletem do Punktu Sprzedaży Biletów ZTM przed rozpoczęciem zaprzestania korzystania z biletu oraz złożenie odpowiedniego wniosku.
- W przypadku zgubienia lub kradzieży e-karty, możliwe jest wydanie duplikatu po wniesieniu opłaty 10 zł oraz spełnieniu warunków zawartych w pkt. 8.
IV. Zasady przeprowadzania kontroli biletów :
- Kontrolę biletów przeprowadzają osoby, które posiadają identyfikator wystawiony przez Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach.
- Rozpoczęcie kontroli następuje po upewnieniu się przez kontrolerów, że przy kasownikach nie stoją osoby, które zamierzają skasować bilet/zarejestrować e-kartę.
- Kontroler, rozpoczynając kontrolę, informuje pasażerów o jej rozpoczęciu i wzywa ich do przygotowania biletów do kontroli.
- Pasażer podczas kontroli udostępnia bilet lub e-kartę kontrolującemu w celu odczytania jej zawartości, a jeżeli dotyczy również dokument upoważniający do bezpłatnego lub ulgowego przejazdu.
- Kontroler wyposażony jest w urządzenie do kontroli e-karty, zwane dalej czytnikiem kontrolerskim. Na ekranie czytnika kontrolerskiego z wynikiem kontroli wyświetlane są podstawowe dane dotyczące zarejestrowania przejazdu na danym kursie, dane dotyczące e-karty i zapisanych na niej biletów.
- Czytnik sygnalizuje wynik kontroli dźwiękiem:
- pojedynczy sygnał dźwiękowy - co najmniej jeden bilet/przejazd został zarejestrowany na danym kursie;
- potrójny sygnał dźwiękowy - brak zarejestrowanych biletów/przejazdów na danym kursie.
- W przypadku stwierdzenia: blokady e-karty lub faktu, że kontrolowany pasażer nie jest w stanie potwierdzić prawa do użytkowania e-karty, kontroler ma prawo zatrzymać e-kartę i przekazać ją do Punktu Sprzedaży Biletów celem wyjaśnienia.
- W przypadku stwierdzenia, że pasażer nie posiada ważnego biletu na przejazd lub braku zarejestrowanych skasowań z elektronicznej portmonetki albo dokumentu uprawniającego do bezpłatnego lub ulgowego przejazdu, kontroler wzywa pasażera do uiszczenia opłaty dodatkowej i należności za przejazd, a w przypadku odmowy wzywa pasażera do okazania dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości i nakłada opłatę dodatkową wypełniając druk formularza opłaty dodatkowej ustalony przez Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach.
- Formularz opłaty dodatkowej wypełnia się w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje pasażer, a fakt jego otrzymania potwierdza na drugim egzemplarzu czytelnym podpisem. Jeżeli pasażer uiszcza opłatę dodatkową bezpośrednio kontrolerowi, fakt jej uiszczenia odnotowuje się na formularzu opłaty gotówkowej.
- Pasażerom, którzy nie ukończyli trzynastego roku życia, nie wręcza się formularza opłaty dodatkowej, lecz przesyła się go rodzicom lub opiekunom prawnym, ustalonym w toku kontroli. Od pasażerów tych kontroler nie pobiera opłaty dodatkowej.
- Skargi, reklamacje oraz odwołania przysługujące na podstawie przepisów prawa wynikające z realizacji usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego można składać do Dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Kielcach. Skargi i reklamacje powinny być rozpatrzone w terminie 30 dni od daty wpływu.