Od soboty 25 czerwca 2022 roku w komunikacji miejskiej w Kielcach wprowadzamy system przystanków „na żądanie”. W pierwszym etapie wytypowaliśmy 140 przystanków, które są najmniej wykorzystywane przez pasażerów. Zlokalizowane są one w Kielcach, przede wszystkim na obrzeżach miasta, .
Przystanek „na żądanie” to taki, na którym zatrzymanie autobusy jak również wsiadanie i wysiadanie z pojazdu odbywa się po zasygnalizowaniu takiej potrzeby.
Co powinien zrobić pasażer chcąc wsiąść lub wysiąść? Musi znajdować się na przystanku w widocznym dla kierowcy miejscu (nie może stać poza obszarem przystanku lub za wiatą). Może również zasygnalizować zamiar skorzystania z komunikacji miejskiej np. poprzez podniesienie ręki. Kierowca widząc takiego pasażera obligatoryjnie zatrzyma na przystanku autobus.
Natomiast, jeżeli pasażer chce wysiąść na przystanku „na żądanie” powinien, (najlepiej zaraz po odjeździe z poprzedniego przystanku), wcisnąć przycisk indywidualnego otwierania drzwi lub „stop”. Jest to sygnał dla kierowcy do obowiązkowego zatrzymania się na najbliższym przystanku.
Które przystanki zostały objęte statusem „na żądanie”?
- najmniej wykorzystywane przez pasażerów,
- oddalone od centrum miasta,
- na obszarze o niskiej zabudowie,
- na terenach przemysłowych (wykorzystanie w określonych porach dniach),
Jak zostaną oznaczone przystanki „na żądanie” oraz rozkłady jazdy?
Na każdej tablicy z rozkładami jazdy zostanie umieszczona informacja „NA ŻĄDANIE”. Jest to biały napis na czerwonym tle.
W rozkładzie jazdy konkretnej linii przed nazwą przystanku znajduje się oznaczenie (N/Ż) np. (N/Ż) Krakowska Biesak.
Takie samo oznaczenie dla pasażera będzie widoczne na tablicach koralikowych umieszczonych wewnątrz autobusów. Odpowiednia informacja będzie również dostępna w zapowiedzi głosowej przystanków.
Dlaczego wprowadzamy przystanki „na żądanie”?
Przede wszystkim jest to duża korzyść dla pasażera. Skraca się czas przejazdu, zwiększa się również komfort wynikający z płynniej jazdy bez zbędnego zatrzymywania się. Dotyczy to przede wszystkim obszarów poza centrum miasta. Gdy na przystankach na których nikt nie wsiada i nie wysiada nie są otwierane drzwi, latem wydajniej pracuje klimatyzacja, a zimą ogrzewanie.